ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства освіти і науки України
22/06 2015 р. № 669
Програма
дослідно-експериментальної роботи за гемою
«Система формування ціннісних орієнтацій учнів засобами мовно-літературної освіти»
на 2015-2020 роки
№ |
Зміст роботи |
Строк виконання |
Очікувані результати |
|
І (організаційно-підготовчий) етап (вересень 2015 р. - жовтень 2016р.) |
||
1. |
Проведення організаційних нарад, науково- методичних консультацій з учасниками дослідно- експериментальної роботи з метою підготовки їх до інноваційної діяльності та вивчення змісту дослідно-експериментальної роботи. |
Вересень- листопад 2015 р. |
Підготовка педагогів до участі в дослідно-експериментальній роботі та реалізації завдань експерименту. |
2.
|
Вивчення інноваційного потенціалу, яким володіє педагогічний колектив, та визначення прогресивних педагогічних технологій, якими повинен володіти колектив для реалізації завдань експерименту. |
Жовтень- грудень 2015 р. |
Визначення рівня готовності педагогічних працівників навчального закладу до інноваційної діяльності, володіння учасниками педагогічного процесу інноваційними технологіями, які забезпечують реалізацію змісту дослідження. |
3. |
Розробка концепції зі створення системи формування ціннісних орієнтацій учнів засобами мовно-літературної освіти (на базі визначених загальноосвітніх навчальних закладів) |
Листопад - грудень 2015 р. |
Наукове обґрунтування досліджуваної проблеми. |
4.
|
Проведення ґрунтовного аналізу: філософської, педагогічної, психологічної та методичної літератури з проблеми формування ціннісних орієнтацій учнів засобами мовно-літературної освіти; досвіду загальноосвітніх . навчальних закладів щодо створення відповідного освітнього середовища, сприятливого для сторення системи формування ціннісних орієнтацій засобами мовно-літературної освіти. |
Листопад 2015р. травень
|
Вивчення питання історії розвитку та сучасного стану проблеми, що досліджується; визначення сутньої єдності досліджуваного явища, теоретичних підходів, перегляд окремих теорій, оцінювання попередніх надбань. Історично-педагогічний та порівняльний аналіз розвитку досліджуваної проблеми. Підвищення теоретичної підготовки педагогів та рівня їх самоосвіти з проблеми дослідження. |
5. |
Інформаційне забезпечення експериментальної діяльності. » |
Листопад 2013 р. - червень
|
Підтримка сайтів ЗНЗ; створення інформаційного простору загальноосвітніх навчальних закладів, що запроваджують експеримент всеукраїнського рівня; підготовка термінологічного глосарію щодо експерименту. |
6. |
Визначення та уточнення функціональних обов'язків педагогічного колективу у системі вирішення завдань експерименту. |
Вересень Жовтень 2015 р. |
Забезпечення ефективності проведення експерименту.
|
7. |
Налагодження співпраці з вищими навчальними закладами, науково-дослідними інститутами та центрами для проведення спільної науково- дослідної, експериментальної та пошукової роботи. |
Листопад - грудень 2015 р. |
Укладання угод про співробітництво. Організація супроводу щодо підвищення професійної компетентності педагогів. |
8.
|
Організація роботи психолог-педагогічного супроводу експерименту. |
Постійно |
Підвищення рівня психолого- педагогічних знань педагогів. |
9. |
Формування творчих груп експериментального навчального закладу за темою дослідження. |
Жовтень 2015 р. |
Активізація творчого мислення вчителів. Залучення творчих вчителів до комплексного дослідження. |
10. |
Проведення круглих столів, нарад, інших зібрань науковців і вчителів за темами: «Система формування ціннісних орієнтацій учнів загальноосвітніх навчальних закладів». «Створення сприятливого середовища для формування ціннісних орієнтацій учнів засобами мовно-літературної складової в процесі навчання та виховання». |
Жовтень
|
Підвищення професійного фахового рівня учасників експерименту. |
11. |
Підведення підсумків І (організаційно- підготовного) етапу дослідно-експериментальної роботи. |
Жовтень 2016 р. |
Звіт про завершення І (організаційно- підготовчого) етапу дослідно- експериментальної роботи. |
II (концептуально-діагностичний) етап (листопад 2016 р.-жовтень 2017 р.) |
1. |
Визначення і теоретичне обґрунтування організаційно-педагогічних умов для створення системи формування ціннісних орієнтацій учнів засобами мовно-літературної освіти в процесі навчання та виховання |
Г рудень 2016р. |
Наукове обґрунтування організаційно- педагогічних умов для формування ціннісних орієнтацій засобами мовно- літературної складової в процесі навчання та виховання. |
2. |
Визначення критеріїв, показників та рівнів розвитку в учнів відповідних здібностей і обдарувань. |
Грудень 2016 р. |
Створення системи дослідження рівня розвитку в учнів відповідних здібностей і обдарувань. Підготовка інструментарію дослідження. |
3. |
Діагностування рівнів розвитку в учнів відповідних здібностей і обдарувань. |
Січень лютий 2016 р. |
Забезпечення психологічного супроводження розвитку в учнів відповідних здібностей і обдарувань. Аналітичні висновки про визначені рівні розвитку в учнів відповідних здібностей і обдарувань. |
4. |
Проведення діагностування творчих здібностей учнів, їх творчої активності та здатності до саморозвитку та самовдосконалення. |
Січень лютий 2016 р. |
Виявлення творчих здібностей учнів 3 метою розширення змісту, форм та методів навчально-виховної та позакласної роботи у навчальному закладі. |
5. |
Визначення індивідуальних траєкторій розвитку кожного учня з . урахуванням його поглядів, інтересів, потреб, здібностей і талантів. |
Березень квітень 2016 р. |
Забезпечення індивідуального розвитку учнів. |
6. |
Здійснення діагностики педагогічної компетентності педагогічних працівників навчальних закладів з проблеми дослідження. |
Квітень 2016 р. |
Визначення рівня професійної компетентності педагогічного колективу. |
7. |
Аналіз та відбір існуючих у педагогічній практиці інноваційних педагогічних технологій, методів та методик, які забезпечують розвиток здібностей талановитих дітей. |
Квітень- травень 2016 р. |
Створення банку інноваційних педагогічних технологій, методів, методик, які забезпечують розвиток філологічно обдарованих дітей |
8. |
Визначення змісту, форм та методів навчально- виховного процесу у навчальному закладі відповідно до проблеми дослідження. |
Травень 2016 р. |
Спрямування змісту навчально- виховного процесу на розвиток та реалізацію здібностей талановитих, обдарованих дітей, стимулювання творчої роботи учнів та педагогів, активізацію навчально-пізнавальної діяльності учнів засобами мовно- літературної складової в процесі навчання та виховання. |
9. |
Розробка навчального, навчально-методичного, методичного, управлінського забезпечення процесу виявлення та розвитку в учнів відповідних здібностей і обдарувань. |
Грудень 2016 р. - травень 2017 р. |
Науково-методичне забезпечення процесу розвитку та підтримки талановитих, обдарованих учнів. |
10. |
Розробка основних компонентів методичної системи , підготовки педагогів до активізації в учнів філологічної творчості та розвитку необхідних для неї якостей. » |
Травень червень 2016 р. |
Забезпечення постійного цілеспрямованого підвищення професійної компетентності та кваліфікації педагогічних працівників навчального закладу шляхом використання різноманітних форм методичної роботи. |
11. |
Здійснення науково-теоретичної підготовки педагогічного колективу за темою експерименту. |
Серпень 2016р. |
Програма науково-теоретичної підготовки педагогічного колективу, яка спрямована на підвищення кваліфікації з питань організації процесу розвитку та підтримки талановитих, обдарованих учнів. |
12. |
Підведення підсумків II (концептуально- діагностичного) етапу дослідно- експериментальної роботи. |
Жовтень 2016 р. |
Звіт про завершення II (концептуально- діагностичного) етапу дослідно- експериментальної роботи. |
III (формувальний) етап (жовтень 2017 р. - жовтень 2019 р.) |
|||
1. |
Експериментальне впровадження концепції формування ціннісних орієнтацій учнів засобами мовно-літературної освіти в процесі навчання та виховання (на базі визначених загальноосвітніх навчальних закладів). |
Жовтень
|
Організація навчальної, позаурочної та позашкільної роботи, яка передбачає досягнення учнями високого рівня знань у філологічних галузях. Побудова змісту навчально-виховного процесу з урахуванням навчально- пізнавальних інтересів, нахилів, здібностей і потреб учнів. |
2. |
Впровадження у навчально-виховний процес навчального закладу інноваційних педагогічних технологій, методів, методик, які забезпечують розвиток здібностей талановитих дітей. |
Жовтень
|
Забезпечення реалізації змісту дослідження. Підвищення ефективності навчально- виховного процесу. |
3. |
Практична апробація навчального, навчально- методичного, методичного, управлінського забезпечення процесу виявлення та розвитку в учнів відповідних здібностей і обдарувань. |
Жовтень
|
Створення сприятливого освітнього середовища для виявлення та розвитку в учнів відповідних здібностей і обдарувань. |
4. |
Здійснення поточного діагностування творчих здібностей учнів, їх творчої активності та здатності до саморозвитку та самовдосконалення. |
Жовтень 2018 р. - березень 2019 |
З’ясування та аналіз результатів дослідження. |
5. |
Підведення підсумків III (формувального) етапу дослідно-експериментальної роботи. |
Жовтень 2019 р. |
Звіт про завершення III (формувального) етапу дослідно-експериментальної роботи. |
IV (узагальнювальнин) етап (листопад 2019 р. - листопад 2020 р.) |
|||
1. |
Здійснення контрольного діагностування творчих здібностей учнів, їх творчої активності та здатності до саморозвитку та самовдосконалення. |
Листопад 2019 р. |
Визначення впливу створеного у навчальному закладі освітнього середовища на підвищення ефективності навчально-виховного процесу в аспекті дослідження. Оформлення висновків про ефективність створених умов. |
2. |
Здійснення аналізу ефективності впровадження концепції система формування ціннісних орієнтацій учнів засобами мовно-літературної освіти (на базі визначених загальноосвітніх навчальних закладів). |
Грудень 2019 р. |
Аналітичні висновки про ефективність запропонованої моделі. |
3. |
Визначення співвідношення результатів експерименту з поставленою метою та завданнями. |
Січень лютий 2020 р. |
Аналітичні висновки про досягнення мети дослідно-експериментальної роботи та результативність діяльності суб’єктів експерименту. |
4. |
Визначення факторів та чинників, які впливають на підвищення ефективності навчально-виховного процесу в аспекті дослідження. |
Березень 2020 р. |
Обґрунтування закономірностей, які впливають на підвищення ефективності навчально-виховного процесу в аспекті |